You are from: United States, Go to our American website.

Projects AbroadProjects Abroad

Stöd och Säkerhet

Detta är en av de viktigaste delarna med Projects Abroads volontärresor. Vi tar din trygghet och säkerhet på största allvar – därför har vi genom åren utvecklat goda rutiner och arbetssätt för att du ska känna dig lugn och trivas på din volontärplats.

Säkerhet: Vi tar din säkerhet på största allvar. Innan vi anordnar volontärresor till ett land måste det vara politiskt stabilt och säkert. Om landet inte är det, anordnar vi inga volontärresor till det landet. Vi är i ständig kontakt med Utrikesdepartementet i flera länder och håller oss därför uppdaterade på de senaste händelserna. Vi har dessutom egen personal i alla våra länder som känner till de lokala områdena i detalj.

Råd innan du reser: När du skickat in din ansökan och blivit accepterad till något av våra projekt, kommer du få mer information om din försäkring och ditt visum. Vi kommer också ge dig råd om allt som är bra att packa med i resväskan. Vår erfarna personal tar kontakt med dig när ansökan är inne och ger dig vägledning hela perioden fram tills du åker.

Detaljerad information om din volontärplats: Innan du åker kommer vi skicka mer detaljerad information om din volontärplats. Du kommer få adress och telefonnummer till din värdfamilj, och detaljerad information om din nya arbetsplats och handledare.

Personal på plats: Vi anser att vårt stöd på plats till alla volontärer är oslagbart. Vi har minst ett kontor i varje land vi arbetar i, och har egen anställd personal. Varje land har en ”Country Director” och dessutom ett flertal andra anställda i personalstyrkan. De är utbildade i Europa och i sina egna länder för att följa säkra arbetssätt som fungerar, inklusive kontroll, säkerhet och beredskapsplaner vid nödfall. Våra kontor fungerar som en knutpunkt och här kan volontärer träffas och umgås eller prata med vår personal. Vår personal organiserar detaljerna kring volontärplatserna och boendet enligt strikta kriterier och höga standarder. De finns där för att hjälpa till vid eventuella problem, ge råd och svara på frågor. De är även din kontaktperson på plats. De finns alltid tillgängliga på dagen vid kontoret eller på telefon dygnet runt.

Kontakt mellan personal och volontärer: Vår personal besöker regelbundet alla volontärer, värdfamiljer och arbetsplatser för att vara säkra på att allt flyter på som det ska. När du anländer kommer vår personal att kontrollera att du trivs både på din volontärplats och där du bor. Vi tar sedan kontakt med dig återigen under första veckan för att stämma av. Efter första veckan varierar det mycket mellan olika volontärer hur mycket kontakt de önskar med vår lokala personal. Vi kontrollerar dock alltid hur det går för varje volontär varje vecka, genom direktkontakt eller genom din värdfamilj.

Boende: Alla boenden kontrolleras regelbundet av vår lokala personal. Boendet är bara acceptabelt om det är rent, hygieniskt och bekvämt. Åtminstone en person i varje värdfamilj talar grundläggande engelska, och värdfamiljerna är väl medvetna om Projects Abroads målsättning. Värdfamiljerna måste vara intresserade av att ha volontärer boende hos sig. Vi kontrollerar noga våra värdfamiljer för att upptäcka eventuella brister. Denna kontroll görs både före och efter varje ny volontär.

Volontärplatserna: Vår lokalt anställda personal på varje destination och vår Svenska och Europeiska personal arbetar nära med våra partnerorganisationer för att försäkra oss om att de förstår syftena och målsättningen hos Projects Abroad och våra volontärer. Alla våra volontärplatser kontrolleras noga av vår lokala personal och besöks av vår Svenska och Europeiska personal.

Handledare: Varje volontär, oavsett om du ansöker om ett projekt inom Utbildning, Medicin, Natur & Miljö eller något annat projekt, får en personlig handledare. Handledaren är inte bara ansvarig för att ge dig arbetsuppgifter, utan har också ett ansvar för att du trivs och hjälper dig om du stöter på problem eller har några frågor.

Vi möter dig när du landar: Vi möter alla volontärer på flygplatsen (eller något annan transportknutpunkt) om du inte ber om något annat. Vi använder oss av vår egna personal för att hämta dig om möjligt, men i vissa undantagsfall använder vi oss av godkända transfer-företag för att hämta volontärer från flygplatsen. Du kommer bli mött av någon med en Projects Abroad skylt i handen, som kommer välkomna dig med ditt fulla namn. De bär dessutom en identifikation som du kan granska om du önskar. Det är också vårt ansvar att du säkert kommer tillbaka till flygplatsen (eller där du åker ifrån), när din tid som volontär är över.

Introduktion: Alla volontärer introduceras till landet och området där de ska bo. Detta varierar såklart mycket från land till land, men inkluderar:

  • Ett välkomstpaket med alla detaljer kring vårt lokala kontor, andra volontärer, kartor och annan användbar information (såsom banker, läkare och lokaltrafiken)
  • En guidad tur i området med lokala transportmedel som du kommer använda regelbundet (såsom tro-tros i Ghana, Tuk Tuks i Thailand etc.)
  • Vi ger dig råd om lokala sedvänjor och vad du kan förvänta dig under din tid som volontär, och hjälper dig att känna dig trygg och säker i din nya miljö

Hälsa och Försäkring: Alla våra volontärer täcks av heltäckande sjukförsäkring och reseförsäkring. Denna inkluderar hemtransport på medicinska grunder i vissa fall. Om du blir sjuk kommer vår lokala personal att finnas till hands för att assistera dig med sjukhusbesök och kontakt med försäkringsbolag, och ser självklart till att du som patient är lugn och trygg.


Berätta för dina kompisar om den här sidan:

Tillbaka till toppen ▲
Feedback
Du verkar intresserad av våra projekt! Har du lust att berätta mer?
Med nöje! Inte just nu tack.